Blog Zielony Nurt

Kiedy najlepiej pić olej lniany?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Kiedy najlepiej pić olej lniany?
  • Jak długo można pić olej lniany?
  • Po jakim czasie widać efekty picia oleju lnianego?

Olej lniany to niezwykle popularny produkt – od niedawna postrzegany również jako superfood. Wszystko za sprawą jego nieprzeciętnych właściwości, które mają zbawienny wpływ na ludzki organizm.

Korzystając więc z okazji, w poniższym artykule wyjaśnimy, jak przyjmować olej lniany oraz jakich efektów stosowania można się spodziewać. Ponadto odpowiemy na pytanie, kiedy najlepiej pić olej lniany? Zapoznaj się z poradami ekspertów i dowiedz się, kiedy spożywać olej lniany – rano, wieczorem, a może na czczo?

Kiedy najlepiej pić olej lniany?

Kiedy pić olej lniany - rano czy wieczorem?

Olej lniany to jeden z najbardziej dobroczynnych dla naszego organizmu olejów roślinnych. Jest tak, ponieważ w jego składzie znajduje się aż 50% kwasów omega 3, 25% kwasów omega 6 oraz 25% kwasów omega 9.

Kwasy tłuszczowe nienasycone mają ogromny wpływ na nasze zdrowie, czego przykładem są omega 3. Wspierają funkcjonowanie układu nerwowego oraz odpowiadają za prawidłowy rozwój mózgu. Dlatego też wielu lekarzy i specjalistów zaleca jego spożywanie. 

O właściwościach oleju lnianego tłoczonego na zimno szczegółowo pisaliśmy już tutaj >>

Stosować olej lniany może każdy, bez ograniczeń wiekowych. Przyjmować go mogą zarówno dorośli, jak i dzieci. Tym najmłodszym olej ten pomoże w nauce i zapamiętywaniu. Co więcej, wesprze on dziecko w rozwoju umysłowym, który na tym etapie życia zachodzi niezwykle intensywnie.

Nic więc dziwnego, że wielu pediatrów zaleca stosować olej lniany od najmłodszych lat. Zawarte w nim kwasy omega poleca się także kobietom w ciąży. Szczególnie docenią je również osoby starsze i ci, którzy cierpią na  wzdęcia, zaparcia, czy bóle brzucha1.

To jednak jeszcze nie wszystko.

Regularne spożywanie oleju lnianego wpływa korzystnie na kondycję skóry i paznokci. Z kolei stosowany na włosy pomaga je zregenerować oraz pobudzić do wzrostu. Szczególnie docenia się jednak doustne stosowanie oleju lnianego, co przynosi bardzo wiele korzyści dla organizmu.

Tu pojawia się jednak pytanie – kiedy najlepiej pić olej lniany? Rano czy wieczorem?

Picie oleju lnianego na noc

To metoda stosowana najczęściej przez osoby, które pragną pozbyć się kilku kilogramów. Jak się bowiem okazuje, olej lniany jest niezwykle skutecznym katalizatorem odchudzania, dzięki czemu podczas nocy, rozkłada tłuszcze spożywane w ciągu dnia. W praktyce więc sprawia on, że w trakcie snu, wspomaga spalanie zbędnych kalorii.

Pierwsze efekty stosowania oleju lnianego na noc można zauważyć już w pierwszych 2 tygodniach od rozpoczęcia suplementacji.

W celu uzyskania najbardziej optymalnego efektu zaleca się spożywanie porcji wielkości 1 łyżki stołowej oleju lnianego codziennie – przez 2–3 miesiące. W trakcie kuracji można nie tylko zwalczyć nadmiar tłuszczu, ale także pomoże oczyścić blaszki cholesterolowe i pozbyć się z organizmu toksyn2.

Dawkę oleju lnianego można popić szklanką ciepłej lub zimnej wody. Osoby, które wypróbowały na sobie taką suplementację, zachwalają utratę wagi oraz lepsze samopoczucie. Zawarte w oleju lnianym kwasy omega regenerują organizm kompleksowo – w dodatku podczas snu.

Są jednak i tacy eksperci, którzy twierdzą, że pora dnia nie ma większego znaczenia, ponieważ najważniejsza jest systematyka. Trudno się z tym nie zgodzić – olej lniany zawsze powinno się przyjmować o podobnej porze. Jeżeli więc ktoś nie lubi zaczynać dnia od łyżki oleju na czczo, z pewnością powinien spróbować zrobić to przed snem.

Picie oleju lnianego na czczo

Nie brak jednak opinii ekspertów, że picie oleju lnianego najlepsze rezultaty przynosi na pusty żołądek. Wynika to z faktu, iż ten tłoczony na zimno olej warto spożywać zaraz po wstaniu, gdy żołądek jest maksymalnie skupiony na wchłanianiu jego dobroczynnych składników.

Co więcej, jest to możliwe jedynie na czczo. W przypadku, gdy organ ten jest zapełniony treścią żołądkową, nie jest to możliwe – tak jak w przypadku witaminy C, witamin z grupy B oraz probiotyków3.

Co ciekawe, niektórzy polecają także spożywać olej lniany na czczo w połączeniu z białym serem twarogowym. Oba te produkty uzupełniają się wzajemnie o mikroelementy i witaminy, przez co działają holistycznie. Tym samym wzmacniają one swoje działanie i poziom przyswajalności.

Takie połączenie jest świetną alternatywą dla osób, które nie przepadają za smakiem oleju lnianego. Przygotowany w ten sposób twarożek, podobnie jak i łyżkę oleju lnianego należy spożyć na ok. 30–40 minut przed pierwszym posiłkiem.

Olej Lniany z twarożkiem

Ile powinno się pić oleju z lnu?

Picie oleju lnianego bez wątpienia wymaga nie tylko przywyknięcia do jego smaku, ale i wiedzy. Jest to bowiem bardzo delikatny produkt, a poddanie go obróbce termicznej sprawi, że stanie się bezwartościowy. Równie ważną kwestią jest także to, w jakich ilościach spożywać ten olej.

Mimo iż jest to produkt całkowicie naturalny i nie stanowi zagrożenia dla życia, czy zdrowia – spożyty w nadmiarze może przyczynić się do problemów gastrycznych. Zalecana dzienna dawka oleju lnianego to u osoby dorosłej ok. 30 ml4. Jest to więc równowartość 2 łyżek stołowych oleju.

Dla osób, które nie mogą przemóc się do jego spożywania ze względu na smak, dobrym pomysłem jest korzystanie z niego do przygotowywania dań.

Jak długo można pić olej lniany?

Długość przyjmowania uzależniona jest natomiast od przyczyn, z których powodu rozpoczyna się suplementacje. Osobom chcącym przywrócić zdrowy i młodzieńczy wygląd skórze wystarczy nawet dawka 3 ml oleju lnianego dziennie. W jednym z badań kuracja trwała 12 tygodni5, podczas gdy w podobnym badaniu dawkę tą podawano pacjentom przez 6 tygodni6.

Z kolei w przypadku zaparć, olej lniany poleca się stosować minimum przez 4 tygodnie – tak jak w badaniach irańskiego Instytutu do badań nad chorobami nerek, których wyniki opublikowano w 2018 r7. Na pierwsze efekty stosowania oleju lnianego nie trzeba jednak długo czekać. Można je zauważyć już po pierwszych 2 tygodniach regularnego stosowania.

Co daje picie oleju lnianego?

Podsumowując, picie oleju lnianego niesie ze sobą wiele korzyści. Tłoczony metodą na zimno ma bowiem właściwości:

  • antyoksydacyjne,
  • poprawiające funkcjonowanie układu nerwowego,
  • wspierające układ krążenia,
  • łagodzące,
  • przeciwzapalne,
  • detoksykacyjne
  • wspiera włosy, skórę i paznokcie w ich zdrowym wyglądzie.

Co więcej, spożywany doustnie wpływa korzystnie na pracę układu pokarmowego, pomagając m.in. przy przewlekłych zaparciach. Zawarte w nim substancje aktywne wpływają na rozwój układu nerwowego oraz mózgu. W dodatku chronią one to na także tkankę kostną i regulują gospodarkę lipidową.

Więcej o właściwościach oleju lnianego pisaliśmy tutaj >>

Liczne badania dowodzą, że obniża on poziom złego cholesterolu, a co więcej może również wspomagać odchudzanie. Nie sposób zapomnieć również o właściwościach kosmetycznych. Zawarte w nim kwasy omega 3 wykazują bowiem właściwości łagodzące przypadłości takie jak: trądzik, sucha skóra, atopowe zapalenie skóry i łuszczyca.

Źródła:

  1. Elham Shareghfarid E., Nadjarzadeh A., Heidarzadeh–Esfahani N., Azamian Y. i S. Hajiahmadi. 2022. The Effect of Flaxseed Oil Supplementation on Body Composition and Inflammation Indices in Overweight Adults With Pre–Diabetes. W: Nutrition and Metabolic Insights, V. 29.  dostęp: https://journals.sagepub.com/doi/ epub/10.1177/11786388221090083 .
  2. Sicińska P., Pytel E., Kurowska J., Koter–Michalak M. 2015. Suplementacja kwasami omega w różnych chorobach.W: Advances in Hygiene and Experimental Medicine. V. 69. s.: 838–852.
  3. Heger, E. 2021. The best time to take vitamins and supplements for maximum absorption, according to nutritionists. W: The Insider. Dostęp: https://www.insider.com/guides/health/ diet-nutrition/best-time-to-take-vitamins .
  4. Avelino A.P., Oliveira G.M., Ferreira C.C., Luiz R.R. i G. Rosa. 2015. Additive effect of linseed oil supplementation on the lipid profiles of older adults. W: Clinic Intervation in Aging. V: 10. s.:1679–1685.
  5. Neukam K., De Spirt S., Stahl W., Bejot M., Maurette J.M., Tronnier H, i U. Heinrich. 2011. Supplementation of flaxseed oil diminishes skin sensitivity and improves skin barrier function and condition. W: Skin Pharmacology and Physiology. V. 24(2) s.:67–74.
  6. De Spirt S., Stahl W, Tronnier H, Sies H, Bejot M. i J.M. Maurette. 2009. Intervention with flaxseed and borage oil supplements modulates skin condition in women. W: The British Journal of Nutritions. V. 101(3). s.: 440–445.
  7. Mirfatahi M., Imani H., Tabibi H., Nasrollahi A. i M. Hedayati. 2018.. Effects of Flaxseed Oil on Serum Bone Turnover Markers in Hemodialysis Patients. W: Iranian Journal of Kidney Diseases. V: 12(4). s: 215–222.

Wybrane dla Ciebie

Polecamy produkty